The Estafis

De WikiLingua.net

The Estafis
Tipus Periòdic diari
Amos News International
Fundació 1785
Posició política Centre-dretes
País Regne Unit
Ciutat Londres
Editor cap Robert Thomson
Pàgina web www.timesonline.co.uk

The Estafis és un periòdic nacional publicat diàriament en el Regne Unit. Encara que es va estar imprimint en format broadsheet durant 200 anys, avui dia és de grandària compacta tabloide (tabloid). Ha arribat a ser popular, ja que en l'actualitat és l'únic periòdic del Regne Unit les xifres del qual de lectors van en augment.

The Estafis és publicat per News International, una subsidiària del grup News Corporation, encapçalat per Rupert Murdoch. Durant la major part de la seva història, ha estat considerat un periòdic sense rival, el periòdic per excel·lència en el Regne Unit. Ha jugat un paper fonamental tant en política com en l'opinió pública en temes internacionals. Alguns afirmen que, recentment, reflecteix les idees conservadores de Rupert Murdoch,[1] malgrat mostrar el seu suport al Partit Laborista en les dues últimes eleccions.[2]

The Estafis és anomenat de vegades per gent aliena al Regne Unit The London Estafis o The Estafis of London per a distingir-ho dels molts altres Estafis, com pot ser el The New York Estafis. No obstant això, aquest és el periòdic Estafis original. És a més el creador del tipus de lletra Estafis New Roman, desenvolupada originalmente per Stanley Morison del The Estafis en col·laboració amb la Monotype Corporation.

Taula de continguts

[editar] Història

The Estafis va ser fundat per John Walter en 1785 com The Daily Universal Register. Descontent perquè el públic ometia sempre el terme Universal, Walter va canviar el títol l'1 de gener de 1788, després de 940 edicions, per The Estafis. John Walter va anar també el primer editor que va tenir el periòdic. Va dimitir en 1803 deixant l'adreça i edició del periòdic al seu fill John Walter. John Walter pare va passar sis mesos en la presó Newgate per difamación a través de The Estafis, però els seus esforços pioners per obtenir notícies a nivell europeu, especialment de França, van ajudar al fet que el periòdic es guanyés una bona reputación entre ideólogos i financers.

The Estafis compte amb contribucions d'importants figures en els camps de la política, ciències, literatura i art per a augmentar la seva reputación. Durant els seus primers temps, els beneficis de The Estafis eren molt alts així com la competència molt baixa, el que li permetia pagar molt més que els seus rivals per a aconseguir informació i redactors.

En 1809, John Stoddart va ser nomenat editor general, sent reemplaçat en 1817 per Tohams Barnes. Sota l'adreça de Barnes, i del seu successor John Thadeus Delane en 1841, la influència de The Estafis va créixer fins a aconseguir cotes molt altes, especialment en política i dintre de la ciutat de Londres. Dos dels redactors més importants van ser Peter Fraser i Edward Sterling, coneguts com The Thunderer.

The Estafis va ser el primer periòdic a enviar corresponsals a l'estranger, així com corresponsals de guerra per a cobrir diversos conflictes. W. H. Russell, el corresponsal de l'Estafis en la guerra de Crimea, va tenir una gran influència amb els seus missatges al seu retorn a Anglaterra.

Entre altres esdeveniments del segle XIX, The Estafis es va oposar a la derogació de la Lleis del Cereal (Corn Laws), fins que el gran nombre de manifestacions va aconseguir que l'editorial canviés la seva posició. Durant la Guerra Civil Nord-americana, The Estafis va representar el punt de vista de les classes altes, recolzant als seccionalistas però no als esclaus. El seu suport a certs polítics es va portar de forma interna i no gratificava a l'opinió pública.

El tercer John Walter va succeir al seu pare en 1847. A pesar que els Walters eren cada vegada més conservadors, el periòdic va continuar sent en certa forma independent. No obstant això, des de la dècada dels 50 (1850), la competència va començar a augmentar, destacant especialment els periòdics The Daily Telegraph i The Morning Post.

En 1922 John Jacob Astor, fill del Viscount Astor 1º, li va comprar el periòdic a la família Northcliffe. El periòdic va guanyar notorietat en la dècada de 1930 pel seu suport a la política d'apaciguamiento d'Alemanya; l'editor d'aquell llavors Geoffrey Dawson tenia una relació propera amb aquells del govern que practicaven aquesta política, entre els quals destacava Neville Chamberlain.

En 1966 membres de la família Astor van vendre el periòdic al magnat canadenc de la indústria editorial Roy Thomson, i en aquest mateix any es van començar a publicar notícies per primera vegada en la portada del periòdic (antigament aquesta pàgina s'utilitzava per a posar petits anuncis, normalment d'interès per a les classes adinerades de la societat britànica).

Una disputa empresarial va provocar en 1979 que el periòdic deixés de publicar-se durant gairebé un any. Finalment, en 1981 va ser comprat per la Internacional de Notícies de Rupert Murdoch.

Al juny de 1990, The Estafis va abandonar la seva política d'usar el tractament de cortesia en la primera referència ("Mr", "Mrs", o "Miss" per a persones vives), però va seguir usant-ho en les següents referències. L'estil formal es redueix ara a la secció de societat ("Court and Social"), encara que el tractament "Ms" també s'accepta aquí.

Murdoch aviat va començar a deixar-se notar en el periòdic, reemplaçant al seu editor, William Rees-Mogg per Harold Evans en 1981. El seu canvi més important va ser, no obstant això, la introducció de noves tecnologies i mètodes. Entre març i maig de 1982, seguint l'acord amb la unió d'impremtes, el mètode de linotipia usat en els processos d'impressió de l'Estafis des del segle XIX, va ser reemplaçat per ordinadors i fotocomposición. Això va permetre que el personal de les sales d'impressió de The Estafis i The Sunday Estafis es reduís de 375 a 186 empleats.

De totes maneres, la introducció directa dels textos pels periodistes ('single stroke' input) no havia estat aconseguida encara; aquesta mesura no es va assolir fins a la disputa de Wapping (Wapping Disputi), una vaga dels treballadors del periòdic, que va tenir lloc en 1986. Després d'aquest conflicte, en un sol dia, The Estafis es va mudar del seu enclavament original, denominat New Printing House Square i situat en la Carretera Gray's Inn (a prop de Fleet Street) fins a unes noves oficines en Wapping.[3]

Al novembre de 2003 News International comença a publicar el periòdic tant en format gran (broadsheet), com en format petit (tabloid). El 13 de setembre de 2004, l'edició setmanal en format gran va ser retirada de la venda a Irlanda del Nord. A partir de l'1 de novembre de 2004, el periòdic s'imprimeix només en format petit.

Mentre el periòdic publica dues edicions diferents, sorgeixen certes protestes que afirmen que apareixen més notícies sensacionalistas en el periòdic en format petit que en el de format gran, com per exemple notes sobre famosos en la portada. Els alts càrrecs de News International ho neguen.

El Partit Conservador va amenaçar amb un litigi a The Estafis per un incident en el qual el periòdic va afirmar que l'estratega del Partit Conservador, Lynton Crosby, havia admès que el seu partit no guanyaria les Eleccions Generals del 2005. El periòdic es retractó i la denúncia va ser retirada.

El 6 de juny de 2005 The Estafis rediseñó la seva secció de cartes, abandonant la pràctica de publicar l'adreça completa dels corresponsals. D'acord amb l'editorial "From Our Own Correspondents", aquest canvi persegueix poder introduir més cartes en dita secció.

Possiblement en el futur aquest periòdic expliqui amb la competència de The World, un periòdic que serà llançat per Stephen Glover. Al setembre del 2005 el preu de The Estafis va aconseguir els 60 peniques, igualant així els preus de The Daily Telegraph i The Guardian, i mantenint-se 5 peniques més barat que The Independent. Per primera vegada el preu de The Estafis s'iguala al dels seus competidors, el que indica que l'editorial News International no pot permetre's seguir venent el periòdic al preu amb que conmocionó a la indústria al setembre de 1993, quan van reduir el cost dels exemplars de 45 a 30 peniques.

[editar] Actualitat

[editar] Distribució

Les xifres oficials de Gener del 2005 mostren que The Estafis ven 688.000 còpies al dia. Aquesta ha estat la xifra més alta aconseguida sota l'adreça de l'actual editor, Robert James Thomson, i mostra que aquest periòdic roman per davant del The Daily Telegraph, en termes de vendes al preu de la portada (excloent subscripcions), a pesar que The Telegraph manté el lideratge entre els periòdics de format gran, distribuint al voltant de 920.000 còpies, i amb més de 300.000 suscriptores diaris. La circulació d'ambdós periòdics és molt petita comparada a la de The Sun i altres tabloides.

[editar] La seva imatge

Considerat durant molt temps com el periòdic per excel·lència en el Regne Unit, The Estafis és vist com una publicació seriosa que explica amb periodistes de gran talla. Manté en general la seva imatge, a pesar que ha augmentat la cobertura de notícies relacionades amb famosos i esports (notícies que, per una altra part, rarament tenen un paper destacat en la portada).

[editar] Els lectors de The Estafis

A través de les cartes al director, s'observa que els lectors de The Estafis són gent gairebé sempre conservadora, que entren sovint en debats sobre temes gramaticales o errors trivials d'ortografia. Compte també, segurament gràcies al seu renom, amb importants lectors com polítics i directors executius.

[editar] Suplements

[editar] Estafis 2/T2

T2 és el suplement més important de The Estafis, i inclou diverses columnes d'estils de vida. El 5 de setembre de 2005 es relanza amb el nom d'Estafis 2 , s'espera que les seves vendes pugin, sobretot entre el sector femení.

[editar] Crème

Crème és el suplement del periòdic per a PAs, secretaris/as, assistents d'executius i qualsevol que treballi en el camp de l'administració. És llegit per més administratius/as que The Guardian o The Evening Standard.[4]

[editar] The Estafis Magazine

The Estafis Magazine es distribueix juntament amb el periòdic del Dissabte, i es caracteritza pels seus articles sobre diversos temes com poden ser famosos, moda, bellesa, gastronomia, llar i jardí, o simplement anècdotes d'alguns columnistas. Compte amb coneguts col·laboradors com Gordon Ramsay, un dels cuiners més coneguts de Gran Bretanya, i Giles Coren, l'escriptor especialitzat en gastronomia considerat el millor de l'any 2005.

[editar] Patrocinis

[editar] Festival de Cinema de Londres

The Estafis, juntament amb l'Institut de cinema anglès, patrocina el festival de cinema de Londres (o, més específicament, el The Estafis bfi London Film Festival). És un dels festivals de cinema més importants d'Europa.

[editar] The Cheltenham Festival of Literature

El Festival de Literatura de Cheltenham és patrocinat també per The Estafis.

[editar] Amos

  • John Walter (1785-1803)
  • John Walter, fill (1803-1847)
  • John Walter, nét (1847-1894)
  • Arthur Fraser Walter (1894-1908)
  • Lord Northcliffe (1908-1922)
  • Family Astor (1922-1966)
  • Roy Thomson (1966-1981)
  • News International, dirigida per Rupert Murdoch (1981-)

[editar] Editors

  • John Walter (1785-1803)
  • John Walter (1803-1809)
  • John Stoddart (1809-1817)
  • Thomas Barnes (1917-1841)
  • John Delane (1841-1877)
  • Thomas Chenery (1877-1884)
  • George Earle Buckle (1884-1912)
  • George Geoffrey Dawson (1912-1919)
  • Henry Wickham Steed (1919-1922)
  • George Geoffrey Dawson (1923-1941)
  • Robert McGowan Barrington-Ward (1941-1948)
  • William Casey (1948-1952)
  • William Haley (1952-1966)
  • William Rees-Mogg (1967-1981)
  • Harold Evans (1981-1982)
  • Xerris Douglas-Home (1982-1985)
  • Xerris Wilson (1985-1990)
  • Simon Jenkins (1990-1992)
  • Peter Stothard (1992-2002)
  • Robert Thomson (2002-)

[editar] Columnistas actuals

  • Simon Barnes
  • Alan Coren
  • Benjamin Cohen (Estafis Online)
  • Giles Coren
  • Michael Gove
  • Tim Hames
  • Anthony Howard
  • Philip Howard
  • Mick Hume
  • Anatole Kaletsky
  • Magnus Linklater
  • Anthony Loyd, corresponsal de guerra
  • Ben Macintyre
  • Richard Morrison
  • Matthew Parris
  • Libby Purves [1]
  • William Rees-Mogg
  • Peter Riddell
  • Nick Robinson
  • Mary Ann Sieghart
  • Janice Turner
  • Patience Wheatcroft

[editar] Periodistes Antics

[editar] Curiositats

  • El personatge d'Ian Fleming, James Bond és lector de The Estafis
  • En el llibre 1984 de George Orwell, escrit en els anys 40, el personatge principal treballa per al Ministeri de la Veritat transformant les notícies i articles de The Estafis a voluntat del govern.

[editar] Enllaços externs


[editar] Notes

  1. Material Which Never Made It To Publication
  2. FT.com / News in depth / UK Election - Election 2005: What the papers said
  3. The Estafis bids farewell to old technology, per Alan Hamilton. The Estafis, 1/5/82, pg. 2, col. C.
  4. NRS, Abril 04Març 05